Nya tjänster

Lötenkyrkan söker en ungdomspräst och en församlingskonsulent.

Information om dessa båda tjänster hittar du nedan.

Ungdomspräst (75 % – 100 %).

Lötenkyrkan är en samarbetskyrka mellan EFS och Gamla Uppsala församling. I samarbetskyrkan finns ett arbetslag och ett stort ideellt engagemang. Vi vill vara en öppen mötesplats som erbjuder delaktighet och gemenskap där människor kommer till tro och Guds rike växer. Här finns en bred verksamhet med bland annat körer, konfirmandverksamhet, mötesplatser för ungdomar och unga vuxna, scouting, språkcafé och grupper för daglediga. I närområdet finns flera förskolor, skolor, Johannelunds teologiska högskola samt andra aktörer till vilka Lötenkyrkan relaterar.

Till Lötenkyrkan söker vi nu en ungdomspräst. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 75 – 100 %. Önskat tillträde i augusti 2020, eller enligt överenskommelse.

Arbetsuppgifter:

Ungdomsprästen skall leda och utveckla Lötenkyrkans arbete bland ungdomar och unga vuxna genom exempelvis:

• Att rusta ideella ledare i deras uppdrag.
  • Ungdomsgrupper (bland annat på fredagar).
  • Studentarbete (helgkvällar med exempelvis bibelstudier och undervisning).
  • Ungdomsdiakoni, delvis i samverkan med skola och andra samhällsaktörer.
  • Konfirmandundervisning.
  • Gudstjänstmedverkan en söndag per månad samt regelbundna veckomässor och kontakt med Lötenkyrkans söndagsskola.
  • Lägerverksamhet.
  • Att utveckla och stärka den lokala SALT-föreningen (Barn och unga i EFS).

Ungdomsprästen skall även delta i församlingsgemensamt arbete och ingå i Gamla Uppsala församlings arbetslag samt finnas tillgänglig för allmänna prästerliga sysslor.

Krav:

Prästvigd för tjänst i EFS/Svenska kyrkan eller på väg mot vigning. God kännedom om EFS och Svenska kyrkan samt vilja att tjänstgöra i samarbetssituationen.

Personliga egenskaper:

Du har god förmåga att leda, organisera, delegera och samarbeta. Du är trygg i dig själv, har god självkännedom och förmåga att vara prestigelös och flexibel. Du har social kompetens, vill nå ungdomar och unga vuxna och vara en del av deras vardag. Förmåga att tänka strategiskt, prioritera och vid behov driva förändring är också betydelsefullt.

Vi söker en reflekterad och inspirerande teolog, som vill se ungdomar och unga vuxna växa i tro och engagemang. Du är bekväm med EFS teologiska grundsyn (se EFS riktlinjer), inom Svenska kyrkans bredd.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi tillämpar fri prövningsrätt.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 75 – 100 %. Önskat tillträde senast augusti 2020 eller enligt överenskommelse.

Arbetsgivare är EFS. Din placering är i Lötenkyrkan, men du kommer att ingå i Gamla Uppsala församlings gemensamma arbetslag.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 16 mars 2020! Skicka din ansökan med CV och personligt brev till missionsföreningens ordförande, Tomas Nygren tomasnygren@yahoo.se alternativt Lötenkyrkan, att Tomas Nygren, Heidenstamsgatan 71, 754 27 Uppsala.

Upplysningar om tjänsten:

Församlingsherde i Gamla Uppsala församling Sara Nilsson Edström, 018-430 37 78.

sara.nilsson@svenskakyrkan.se

Samarbetskyrkopräst Christoffer Abrahamsson 018-430 37 88, christoffer.abrahamsson@svenskakyrkan.se

Missionsföreningens ordförande Tomas Nygren, 070-172 48 82, tomasnygren@yahoo.se

Facklig företrädare är Stefan Nordström, 073-541 77 82

Församlingskonsulent (75 %)

Lötenkyrkan är en samarbetskyrka mellan EFS och Gamla Uppsala församling. I samarbetskyrkan finns anställda medarbetare och ett stort lekmannaengagemang. Vi vill vara en öppen mötesplats som erbjuder delaktighet och gemenskap där människor kommer till tro och Guds rike växer. I samarbetskyrkan finns en bred verksamhet med bland annat körer, barn- och ungdomsgrupper, scouting, språkcafé och grupper för daglediga. I närområdet finns skolor, vårdcentral, äldreboende och Johannelunds teologiska högskola samt andra aktörer till vilka Lötenkyrkan relaterar.

Till Lötenkyrkan söker vi nu en församlingskonsulent med fokus på barn och barnfamiljer. Arbetsuppgifterna innefattar att;

• leda och utveckla det pedagogiska arbetet bland barn och familjer, med särskilt fokus på söndagsskola.
  • stödja och utveckla ledare.
  • ha huvudansvar för lägerverksamhet.
  • arbeta med skolkontakter exempelvis genom påsk- och julspel samt bibeläventyr.
  • vara med och driva scoutverksamhet.
  • stödja musikarbetet för barn.
  • ingå i barn- och ungdomsrådet samt stödja den lokala SALT-föreningen.
  • delta i församlingsgemensamt arbete

Krav

Pedagogisk och/eller teologisk utbildning eller motsvarande erfarenhet. God kännedom om EFS och Svenska kyrkan samt vilja att tjänstgöra i samarbetssituationen.

Personliga egenskaper:

Du har god förmåga att leda, organisera, delegera och samarbeta. Du är trygg i dig själv, prestigelös och flexibel. Du har social kompetens, vill nå barn och familjer samt har en glädje i att se människor växa i tro och engagemang. Förmåga att tänka strategiskt och vid behov driva förändring är betydelsefull. Du är bekväm med EFS teologiska grundsyn (se EFS riktlinjer), inom Svenska kyrkans bredd.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi tillämpar fri prövningsrätt.

Tjänsten är på 75 % och tillsvidare. Önskat tillträde så snart som möjligt, senast augusti 2020.

Du kommer att ingå i Gamla Uppsala församlings arbetslag och ha din placering i Lötenkyrkan med samarbetskyrkoprästen som arbetsledare.

Ansökan

Upplysningar om tjänsten: